Pioneer

تعریف من از آدم های پیشرو تو هر زمینه ای اینه:

کسی که جلوتر از مردم هم عصرش حرکت میکنه! انگار متعلق به یک زمان دیگست. کسی که قابلیت پیش بینی آیندرو داره! کسی که دید داره، درک داره از عواقب اتفاقاتی که هنوز نیافتاده!

احمد کسروی از نظر من جزو این  دسته آدم هاست! یه جمله خیلی معروفی هست از کسروی، که نشون میده این آدم تا کجارو دیده!

اون جمله اینه:

«ما یک حکومت به آخوندها بدهکاریم. یعنی باید قدرت سیاسی به دست روحانیون بیفتد تا بعد ملت ایران دیگر دل از شعائر خرافه آمیز در قالب تشیع صفوی برکند»

اگه بگیم کسروی این جملرو تو سال 1324 گفته که همون سالی که به قتل رسیده در واقع 33 سال زودتر همچین حادثه ای رو پیش بینی کرده! و من به شدت معتقدم اگه انقلاب اسلامی تو سال 57 رخ نمیداد، این اتفاق بعدها حتماً به وقوع می پیوست، مثلاً ممکن بود همراه با بهار عربی این اتفاق تو کشور ما هم بیافته! ینی در هر صورت به دلیل رواج خرافه پرستی افراطی این اتفاق اجتناب ناپذیر بود، و حالا چه بهتر که این اتفاق زودتر افتادِ!

شخص دیگه ای که به نظر من از نظر داشتن وسعت دید، پیشرو محسوب میشه، صادق خان هدایت. هدایت تو داستان هایی مثل محلل، کاروان اسلام، توپ مرواری … تصویر سازی های عجیبی رو ارائه میکنه. وقتی خواننده اون هارو میخونه فک میکنه این داستان ها تو زمان حال اتفاق افتاده و شرح حال ما تو دهه های اخیرِ ینی 1380، 1390، در صورتی که این آدم اکثر این داستان هارو تو سال های 1310 تا 1320 نوشته. این آینده نگری از باز بودن افق دید این نویسنده حکایت داره، فارغ از سحرآمیز بودن قلمش، فارغ از مسلط بودنش به زبان های متعدد، فارغ از هر تکنیک نویسندگی، برای من بارزترین صفت این آدم آینده نگریشه! این آدم تو آینده زندگی کرده!

10 دیدگاه برای “Pioneer

  1. لِیدی :) می‌گوید:

    وقتی آدم یه چی میدونه و نمیتونه به دیگران حالی کنه خیلی سخته حالا فکر کن یه ملتو بخوای بفهمونی هنوزم با صادق مشکل دارن

    لایک

  2. شهاب غ می‌گوید:

    موضوع تز ارشد من طراحی کنترلر پیش بین برا یه راکتور بود… با تعریفت از پیشروها یاد استراتژی پیش بین یا MPC تو کنترلر ها افتادم. کنترلر برای کنترل یه سیستم از یه مدل پیش بینی استفاده میکنه. بعد با یه الگوریتم اپتیمایزر اکشن و مسیر بهینه رو برای کنترل سیستم محاسبه میکنه…
    درسته اهمیت دقت مدل پیش بینی رو رد نمیکنم. ولی دقت پیش بینی در برابر فاکتورایی مثل سرعت اپتیمایزر و در نظر گرفتن محدودیتهای کمیتهای ورودی خروجی سیستم خیلی وزن بالایی نداره.
    من اگر دوتا کنترلر جلوم باشه برای انتخاب، لزوما به دستورات اونی که قدرت پیش بینی بالاتری داره اکتفا نمیکنم.
    البته که بهترین حالت اینه مدل پیش بین قوی رو در کنار بهترین الگوریتم بهینه ساز با معقولترین قیدها به کار ببریم.
    من دنبال چنین پیشرویی میگردم.

    لایک

    • بدمست می‌گوید:

      اتفاقا منم پایان نامم بهینه سازی وزنی و اقتصادی یه سازه ژئوتکنیکی بود. در واقع یک تابع مالتی آبجکتیو داشتم که با قیود . سازه ای و ژئوتکنیکی با الگوریتم باکتری ای.کولای باید طراحی میشد.اگه هم دقت پیش بینی و هم مسیر بهینه رو با هم داشته باشیم مسلماً بهتره ولی ما هنوز تو یکیشم موندیم. اینجا جهان سومه. من هنوز به حقوق 7000 تا پلیس نا محسوس در ماه فکر میکنم. هفت میلیارد تومن حداقل در هر ماه. ،

      لایک

  3. خاتون می‌گوید:

    و چقدر عذاب میکشن و تنهان اینجور ادما

    پسندیده شده توسط 1 نفر

  4. سایه می‌گوید:

    منم باید مینوشتی…
    خیلی بهم برخورد…
    خخخخخخخخخخخ

    لایک

  5. اثرانگشت می‌گوید:

    کسروی توو کتاب راه رستگاریش میگه /البته دقیقش یادم نیس مفهوم کلیش اینه/: بعضی ها می گن من ضد دينم و می خوام دين از جوامع انسانی حذف بشه. اما اينجور نيست. اون چيزی که آفت هست خرافاتيه که مردم به عنوان دين باور می کنن. اگر بخوايم دينو از جوامع بگيريم مردم خرافاتشو نگه می دارن و اصل مطلب که رستگاريه و جنبه ی مثبت دينه از دست می دن.
    من اینو به یکی گفتم و اون روز یادمه تنها به خاطر خوندن کتاب این شخص مورد تمسخر قرار گرفتم.اون روز شناخت ی از این آدم نداشتم و راهنمای درستی هم نبود که این آدم رو بهم بشناسونه.صرف جبهه گیری های مخالف من مدت ها کسروی رو یه کسخل فرض میکردم :/

    لایک

    • بدمست می‌گوید:

      هر اتفاقی رو باید تو دوتا بعد بررسی کرد، زمانی و مکانی، حالا فکر کن کسروی و هدایت کِی این حرفارو زدن! سال 1320 و زمانی که روحانیت قدرتی که امروز داشته اصلاً نداشته و برای امرار معاش روضه میخونده و برای اجرای مناسک مختلف پول میگرفته تا زندگی روزمرش بگذره! ببین این ها تا کجا رو دیدن، همین یه جمله کسروی سی تا چهل سال قبل از انقلاب 57 کافیه برای اثبات آینده نگریش و کتاب کاروان اسلام هدایت که فصل الخطابه…

      لایک

بیان دیدگاه